Hvad kan du gøre ved hormonelle ubalancer i din krop og cyklus?

Det giver jeg dig svaret på i den her uges video.

Der gennemgår jeg nemlig min 5S-model, der går ind og genskaber balancen i hormonsystemet.

Se den lige her:

5S-modellen består af 5 trin:

  • Stress

    Vores stresshormon kortisol er alpha-hormonet i kroppen. Det får altid lov til at vinde. Derfor er vi nødt til at starte her for at få ro på hormonsystemet, UANSET hvor din ubalance viser sig.

 

  • Sukker

    Dit blodsukker styres af hormonet insulin. Og hvis det svinger kraftigt op og ned på grund af en kost med alt for mange hurtige kulhydrater og for lidt stabilitet, kan det stresse hele dit hormonsystem indefra. Især hvis du døjer med PCOS er det vigtigt at få blodsukkeret stabilt, fordi insulin kan trigge de androgene hormoner, som fx testosteron, der er skurken bag PCOS.

 

  • Stoffer

    Overalt omkring os gemmer der sig hormonforstyrrende stoffer. Det kan vi ikke gøre synderligt meget ved (udover at presse politikerne til at fjerne flere af dem), men vi kan blive bedre til at REDUCERE mængden vi selv bliver udsat for hver dag ved at lære HVOR de findes. Og så kan vi også styrke vores levers udrensning, så stofferne hurtigere kommer ud af kroppen igen, så vi undgår hormonelle overbelastninger.

 

  • Spisesystem

    Et fancy ord for ‘fordøjelsen’, for den er også vigtig! Efter dine hormoner og affaldstoffer er nedbrudt, skal de transporteres ud af kroppen – og det hjælper bl.a. tyktarmen med. Derfor gælder det om at sørge for den og alle bakterierne der bor der har det godt.

  • Sensualitet

    Du kan arbejde nok så meget med din fysiske krop – men hvis vi ikke har tankerne, følelserne og vanerne med os, så er det svært at se forandringer, der virkelig rykker. Derfor handler det sidste S om balancen mellem din feminine og maskuline energi, og hvordan du genopretter den energetisk i dig selv, så kroppen finder tilbage i balance.

De her 5 områder er afgørende for, om dine hormonubalancer forværres eller finde ro igen.

Hvilket S har du mest brug for at fokusere på?

Hvad synes du er sværest?

Del gerne i kommentarerne herunder 🙂

Kærlig hilsen
Laura

 


►► Download min gratis guide og knæk koden til din cyklus: → www.cyklusguiden.dk

▼ Gå ikke glip af nye videoer fra mig! Husk at abonnere på min youtubekanal lige her: https://www.youtube.com/c/lauragrubb

Jeg poster nye videoer hver søndag.

Blog → https://www.lauragrubb.dk/blog

Facebook → https://facebook.com/lauragrubb.dk

Instagram→ https://instagram.com/lauragrubb.dk