Mit bedste råd mod stress

Det er ikke nogen hemmelighed, at jeg på det seneste har haft meget stress.

Selvom jeg godt vidste, at jeg havde været presset i lang tid, var det først for nylig, at det gik op for mig, hvor slemt det stod til.

Jeg skammede mig.

Jeg er jo yogalærer – så kan jeg da ikke blive stresset? lød min indre overbevisning.

Men det kan jeg hilse og sige, at det kan du, uanset hvem du er, og hvilken stilling du er i.

For stress er er en del af os som mennesker.

Det er vores indre alarmberedskab og kroppens måde at kommunikere til os på.

Og på den måde er stress jo en god ting, fordi det er kroppen, der fortæller os, at den er overbelastet og har brug for en pause.

Problemet ligger i, at vi ikke altid husker at lytte til den.

Det findes der ikke noget lynkursus i, men det er noget, man kan lære og øve sig i at blive bedre til hver gang, man bliver presset derud, hvor kroppen siger fra.

Og det er derfor, jeg også fortæller åbent om, at jeg også kan blive stresset.

For jeg øver mig stadig i det.

Det vil jeg nok gøre resten af mit liv fordi jeg – ligesom så mange andre – lever et liv med en masse bolde i luften.

Men det gode er, at jeg bliver bedre og bedre til det gang for gang.

I den her uge handler det på Hormonforløbet om stress.

For det er den vigtigste faktor, når det kommer til hormonubalancer.

Hvis kortisol, vores langtidsstresshormon, er for højt i for lang tid, kan det skabe ravage i hele hormonsystemet og blandt andet forstyrre vores menstruationscyklus.

Så det overraskede mig heller ikke, at min cyklus begyndte at reagere og gamle pms-symptomer, jeg ikke havde lagt mærke til længe, begyndte at vende tilbage.

Humørsvingninger. Ømme bryster. Kraftigere menstruation.

Så da jeg for kort tid siden mærkede stresssymptomerne melde deres ankomst, vidste jeg med det samme, at min krop begyndte at fortælle mig, at nu var det nok.

Hvad gjorde jeg så ved stressen?

Jeg fjernede alle de faktorer, som trak energi ud af mig frem for at give mig energi.

Jeg sagde nej og meldte fra.

Skuffede folk og prioriterede mig selv.

Noget, som jeg altid har haft utrolig svært ved, men som jeg har lært er nødvendigt nogle gange.

Og så holdt jeg fri.

Sov længe, brugte tid med dem jeg holder af, tog ud i byen og dansede, mediterede.

Alt det, jeg i lang tid følte, at jeg ikke havde haft tid til.

Fx valgte min kæreste og jeg at leje en bil på en helt almindelig grå hverdag og køre ud for at finde de 6 glemte kæmper på Vestegnen.

Her sidder jeg fx med Bakketop-Trine, som bor ude ved Filmbyen.

Det var en rigtig god dag, som jeg havde brug for.

Hvad er mit bedste råd mod stress?

Det ved jeg faktisk ikke.

For det er så individuelt, hvordan vi hver især oplever stress, og hvad vi har brug for.

Men jeg kan fortælle dig, hvad jeg ofte vælger at gøre, når jeg opdager, at jeg er stresset:

  • Siger fra
    Jeg stopper op med det samme og tager et grundigt kig på alle de områder, der stresser mig. Jeg tømmer jeg min kalender for alt det, som kan flyttes eller aflyses for en periode. Det er svært og gør ondt, men det er vigtigere, at jeg har det godt, end at jeg forsøger at gøre alle andre glade før mig selv.
  • Sover
    Jeg sover, så længe jeg kan. Søvn er det bedste middel mod stress, så jeg sover uden vækkeur og med ørepropper og øjenmaske, hvis det skal til. Hvis jeg ikke kan sove, sørger jeg for at slappe så meget af jeg kan, så kroppen får hvile på andre måder.
  • Glæde
    Jeg gør det, som gør mig glad. Bruger tid med mennesker, der giver mig energi, og prioriterer mere af det, som jeg får glæde af at lave.
  • Ser serier
    Dengang jeg var stresssygemeldt, så jeg alle de serier, jeg kunne finde på HBO og Netflix. Det var lige, hvad jeg havde brug for til at slå mine bekymringer væk. Hvis jeg bliver stresset i dag, finder jeg indimellem at finde tilbage til den ‘stressboble’, jeg boede i dengang, og lukker mig inde med serier dagen lang.
  • Kurbad
    Vandelementet i kinesisk medicin handler om stress, og derfor anbefales alt med vand til at give ro i kroppen. Drikke nok vand, gå ture langs vandet eller hoppe i vandet. Et varmt bad beroliger kroppen og varme fra fx en sauna får vores muskler til at slappe af. Det kan VARMT anbefales.
  • Varme måltider
    Fra et kinesisk medicinsk perspektiv har en stresset krop brug for at gå i hi og få ro ligesom om vinteren. Så jeg sørger for så vidt muligt at spise varm nærende ‘vintermad’ som fx gryderetter, grød og supper uanset hvornår på året det sker. Hvis jeg er rigtig stresset og ikke orker at lave mad, køber jeg takeaway som fx varme thai currys, simremad eller en indisk dahl.
  • Varmedunk
    Den bedste opfindelse i verden er efter min mening varmedunken. Den er min trofaste ven gennem hele vinteren og især når jeg føler mig stresset. Jeg lægger den enten ved mine fødder for at give en følelse af grounding eller på den nederste del af ryggen ved mine nyrer for at booste dem. I kinesisk medicin er nyrerne kroppens batteri, som styrer vores stressniveau, så jo mere energi, varme og opmærksomhed, du kan give dem, jo bedre.
  • Magnesium, B-vitaminer og tulsi-te
    Kroppen sluger magnesium og b-vitaminer, når vi er stressede, så derfor er det mit vigtigste kosttilskud, når jeg er stresset – især magnesium bisglycinat er min redning, hvis jeg ikke kan sove. Tulsi te, fx fra Pukka, hjælper også kroppen til at falde til ro, fordi den består af hellig basilikum, som indeholder adaptogener. Det er den perfekte godnat-te.
  • Tillid
    Hvis jeg er meget stresset, kan jeg slet ikke overskue at meditere og skal kun ligge i fosterstilling på sofaen. Men hvis jeg når at slå bremsen i lidt før, så hjælper det at sætte mig ned, lukke øjnene og fokusere på følelsen af tillid. Fx gentage for mig selv: ‘Jeg har tillid til, at alting løser sig’.
    I kinesisk medicin, hvor man arbejder med følelser, er tillid den modsatte følelse af frygt. Jo mere vi har tillid til livet og vores egne instinkter, jo mere trygge føler vi os. Især som kvinder er vores intuition et af vores stærkeste redskaber til at reducere stress, for den guider os til at navigere uden om stressede situationer

Der findes utallige andre gode råd, men i sidste ende er det vigtigste at lytte til dig selv.

Hvad hjælper dig, når du føler dig stresset?

Hvad giver dig ro og glæde?

Hvis du gerne vil lære mere om, hvad du kan gøre mod stress ud fra et holistisk og hormonelt perspektiv, som arbejder med kinesisk medicin, kost, yoga og livsstil, så er der nu åbent for tilmeldinger til mit næste Hormonforløb.

Hormonforløbet er et 3 måneders forløb i København, hvor du får alle værktøjerne til at få din krop tilbage i balance, og det begynder allerede 9. januar 2018.

Der er earlybird-pris indtil 1.november og du kan tilmelde dig lige her.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: