3 gode råd mod menstruationssmerter
Menstruationssmerter – hvad kan du gøre ved dem?

Menstruationssmerter – Av!

Hvis du døjer med menstruationssmerter, så er den her video til dig!

For vidste du, at det faktisk slet ikke er meningen, at vi som kvinder skal have smerter under menstruation?

Det er et tegn på at noget er i vejen!

Og bedre endnu – der er ting du selv kan gøre for at afhjælpe dem.

Jeg vil gerne give dig tre af mine bedste råd til, hvordan du kan behandle dine menstruationssmerter.

Både akut når de opstår, men også forebyggende gennem hele din cyklus.

Nå, men lad os allerførst se på, hvad menstruationssmerter egentlig er for en størrelse.

Hvad er menstruationssmerter egentlig for noget?

Lad os først lige se på, hvorfor mensturationssmerter opstår. Hvad der egentlig forårsager smerter.

Så har du også en baggrund for at vide, hvorfor de tre råd virker.

Under din menstruation bliver det, man kalder livmoderslimhinden, udskilt.

Livmoderslimhinden bygges op hen over måneden, til hvis du nu skulle blive gravid. Så er der brug for et næringsrigt miljø hvor ægget, der har sat sig fast, kan udvikle sig til et foster.

Er du ikke blevet gravid, udskiller kroppen altså denne livmoderslimhinde, så en ny kan dannes under næste menstruation.

For at dette kan ske, har vi brug for nogle stoffer, der hedder prostaglandiner.

Prostaglandiner får vores muskler til at trække sig sammen.

Vi har både gode og mindre gode prostaglandiner. Eller det vil sige, vi har nogen som er smertereducerende og nogen som er smertefremkaldende.

Hvis du oplever menstruationssmerter, har du altså flere af de prostaglandiner der fremkalder smerter og ikke nok af dem der reducerer smerter.

Den måde vi vil behandle menstruationssmerterne på, er ved at øge mængden af de smertereducerende prostaglandiner. Så du ikke længere skal have det sådan.

For jeg gentager – det er slet ikke meningen, at du skal have menstruationssmerter!

Men vi lever i en tid, hvor de fleste af os antager, at smerter under menstruationen blot er en del af det, at være kvinde.

Smerten er bare noget vi må lære at leve med. Et vilkår.

Jeg har endda hørt en udtalelse engang om, at “ menstruationssmerter – det er bare en kvindes lod”.

Det er IKKE tilfældet!

Det er så vigtigt for mig, at du ved det.

Jeg troede selv engang, at menstruationssmerter var noget, jeg måtte lære at leve med.

Indtil jeg begyndte at researche og lære, at der faktisk er noget vi kan gøre ved det.

Kan mad og yoga virkelig gøre en forskel?

Jeg siger ikke, at menstruationssmerter i alle tilfælde kan fjernes blot ved at spise anderledes og lave et par yogastræk.

Og det er heller ikke sikkert de her tre råd er nok (men jeg giver dig en løsning længere nede på, hvad du så kan gøre).

Nogle gange kan menstruationssmerter fx skyldes endometriose eller adenomyose, som er en sygdom, hvor livmoderslimhinden vokser et andet sted end hvor den skal.

Og der findes desværre ikke en kur i dag, der kan fjerne det helt.

Men vi kan i mange tilfælde reducere smerterne. Og nogle gange kan en reduktion på bare 20-30% i smerterne gøre en betydelig forskel i ens livskvalitet og oplevelse under menstruationen.

Hvis du oveni bruger ibuprofen eller panodiler til at klare smerterne hver måned, så kan det over tid skabe en værre tilstand, fordi de kan i større mængder irritere din tarmslimhinde, så det er endnu en god grund til at finde naturlige alternativer.

Så lad os kigge på, hvad de kan være.

3 råd mod menstruationssmerter

1. Varme og blid yoga

Dette råd er bedst mod de akutte menstruationssmerter.

Dem, der måske har fået dig til, i desperation, at klikke på dette link.

Mit bedste råd her, er at finde en varmepude eller varmedunk og lade den ligge på din livmoder.

Menstruationssmerter

Det er et af de råd, som jeg oftest selv bruger. Også selvom jeg ikke har menstruationssmerter, fordi det føles godt og får min krop til at slappe.

Varmepuden virker, fordi varmereceptorerne som varmepuden aktiverer blokerer for de kemiske signaler, der signalerer smerte.

Husk på, at dine muskler er ved at trække sig sammen for at få livmoderslimhinden ud. Det vi gerne vil hjælpe med til er, at der kan komme lidt ro på og at reducere smerterne, som kan være forbundet hermed.

Så – varme kan hjælpe!

Det kan også hjælpe, at ligge i en særlig yogastilling som jeg kalder for Liggende Gudinde. Det kalder jeg den, fordi den er meget feminin. Den kaldes også Liggende Sommerfugl.

Den er blandt andet god, fordi den åbner op og får dig til at slappe mere af. Fremfor at du ligger og trækker dig sammen i smerte og spænder op.

Liggende Gudinde

Samtidig går den ind og arbejder med nogle meridianbaner der er særlig gode for dit hormonsystem, nemlig lever-, milt- og nyremeidianerne.

Altså nogle energibaner der løber på inderlårene.

Det her er bare én yogastilling, du kan bruge mod menstruationssmerter, men der findes mange flere. Og der er god grund til at lave yoga både mod de akutte smerter – men også til at forebygge. Flere studier, som fx det her, det her og det her har nemlig vist, at yogaøvelser kan være et effektivt middel mod at reducere smerterne.

Det var første råd, som er særlig godt, til når du står midt i det og har brug for nu og her lindring.

2. Fiskeolie

Mit råd nummer to er fiskeolie!

Fiskeolie indeholder Omega-3 som virker antiinflammatorisk på kroppen.

Et studie med 42 kvinder viste fx, at menstruationssmerter var reduceret med 30% efter to måneder med fiskeolie som tilskud .

Inflamation og menstruationssmerter

Hvis vi har menstruationssmerter, kan det være tegn på inflammation i kroppen.

Når der er inflammation i kroppen, er det et tegn på, at der er for meget Omega-6 i forhold til Omega-3.

De førnævnte prostaglandiner, som kan være smertefremkalende, dannes af Omega-6.

Er der er en ubalance mellem Omega-3 og Omega-6, kan det altså give symptomer som menstruationssmerter.

Så ved at få nok Omega-3, hjælper vi kroppen til, at skabe mere balance mellem de to. Hermed reduceres smerterne.

Jeg er glad for Omega 3 fra Puori.


Omega-3

Der er en del forskning som bygger op om, at fiskeolie er særlig effektivt mod menstruationssmerter. Faktisk er der et dansk forskningsstudie, der viste, at fiskeolie sammen med vitamin B12 virker endnu bedre.

Der findes en udgave af dette produkt med både fiskeolie og B12 som kan købes.

At spise fiskeolie kan både bruges under din menstruation, men det kan også bruges forebyggende. Hvis du har mulighed for det, vil jeg vil anbefale dig også at bruge det forebyggende. Sådan at du tager fiskeolie alene eller kombinerer det med B12 under hele din cyklus.

Hvor meget skal du tage?

Ifølge en gennemgang og metaanalyse af forskellige studier om fiskeolie, konkluderede en gruppe forskere, at du kan tage op til 1350mg fiskeolie om dagen mod menstruationssmerter – men hvis du tager mere end det mindskes effekten.

Hvis du er vegetar, findes der også vegetabilske kilder til omega 3 som fx hørfrøolie, men dette er ikke ligeså letoptageligt for kroppen, da det først skal omdannes.

OBS: Vær opmærksom på at fiskeolie kan påvirke noget medicin som fx hormonel prævention og blodfortyndende medicin, så tjek gerne med din læge først inden du begynder på nye kosttilskud.

Sørg også for at vælge en fiskeolie af høj kvalitet og med en høj koncentration af omega 3. Nogle fiskeolie er harske eller indeholder tungmetaller, som kan belaste dit hormonsystem yderligere.

3. Magnesium

Den tredje ting, du kan overveje, er at sørge for at få nok magnesium.

Et double-blind studie fra 1989 viste, at 21 ud af 25 patienter oplevede en reduktion i deres menstruationssmerter efter 6 måneder med magnesiumtilskud. I studiet målte de også deltagernes mængder af prostaglandiner, og så at niveauet af de smertefremkaldende prostaglandiner faldt med 45%. Forskerne mente at effekten af magnesium på smerterne både handlede om reduktionen af prostaglandiner og magnesiums muskelafslappende effekt.

Magnesium er det, man kalder en co-factor. Det vil sige, at det indgår i over 300 forskellige processer i kroppen og har blandt andet en vigtig rolle i forhold til vores cyklus.

Men også mange andre vigtige processer. Som eksempelvis vores nervesystem og stressrespons.

Så når vi mangler magnesium er kroppen nødt til at prioritere.

Og her vinder stress altid. Det er bare vigtigst – og dermed også vigtigere end din menstruation og at håndtere dine menstruationssmerter.

Så – når du har menstruationssmerter, kan det evt. skyldes at du mangler magnesium.

Du kan starte med at spise flere magnesiumrige fødevarer, som fx mørk chokolade (ja, det er nemlig rigtigt!), avocado og nødder, og du kan overveje at supplere med et kosttilskud.

Vælg den rette form for magnesium

Hvis du vælger et kosttilskud, er det ikke helt ligemeget, hvilken form for magnesiumkosttilskud, du vælger, da det er forskelligt hvordan optageligheden er i kroppen.

Gå uden om det, der hedder magnesiumoxid. Udover at være svært for kroppen at optage, virker det også som et afføringsmiddel!

Vælg i stedet hellere magnesiumcitrat eller magnesiumbisglycinat, fx Magnesium Bisglycinat fra Bulkpowders (det er den billigste, jeg har kunnet finde). De er nemlig lettere at optage for kroppen.

Magnesium mod menstruationssmerter

Kan menstruationssmerterne have andre årsager?

Menstruationssmerter kan i nogle tilfælde også være et symptom på en underliggende sygdomstilstand i kroppen kaldet endometriose, hvor livmoderslimhinden vokser andre steder end i livmoderen, som fx i bughulen.

Endometriose er en alvorlig sygdom, som man mener at hver 10. kvinde lider af.

Det er desværre bare de færreste der opdager det før i en sen alder – muligvis fordi vi netop har denne forestilling om, at menstruationssmerter er normalt.

En anden underliggende årsag kan være det der kaldes adenomyose, hvor livmoderslimhinden vokser ind i livmodervæggen. Her er et af symptomerne også menstruationssmerter.

Selvom vi i dag ikke har en kur mod endometriose eller adenomyose, er det min erfaring at der er meget man kan gøre for at hjælpe til at reducere smerterne ved hjælp af mad, yoga og ændringer i livsstil.

Vil du vide mere om hvad du kan gøre mod menstruationssmerter?

Jeg har nu givet dig tre forskellige råd mod menstruationssmerter.

Jeg har mange, mange flere!

Indimellem holder jeg et gratis online foredrag om de 5 trin til en Cyklus i Balance, og det kan du komme med på!

Skriv dig op her for at få direkte besked, så snart jeg holder mit næste gratis webinar om de 5 trin til en Cyklus i Balance>

Psst – jeg har også en gratis Cyklusguide, som du kan starte med at læse i, der lærer dig om de fire faser i din cyklus.

Det skal være en glæde at få menstruation

Et af mine dybeste ønsker er, at enhver kvinde skal glæde sig til sin menstruation!

Det skal være en fest!

Girls having fun

Det skal være en højtid i løbet af vores cyklus.

Og det vigtigste for at vi kommer derhen, jamen det er selvfølgelig at det bliver en smertefri oplevelse.

Det er netop det jeg ønsker at bidrage med, gennem dette oplæg, min Cyklusguide og mine online foredrag.

Jeg håber, at nogle af mine råd kan hjælpe dig!

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer så smid dem endelig i kommentarfeltet herunder eller skriv til mig. Jeg vil så gerne høre fra dig!

Tak fordi du læser med!

Kærlig Hilsen
Laura

Ansvarsfraskrivelse

Information i dette blogindlæg og video har kun til formål at informere og oplyse. Indholdet er et resultat af Lauras egen research og erfaringer. Indholdet er ikke tænkt som en erstatning for rådgivning af en læge eller anden sundhedsrådgiver eller anden information fundet på et produkt eller pakke. Brug ikke indholdet til at diagnosticere eller behandle et helbredsproblem eller sygdom, eller til at udskrive medicin eller anden behandling. Tal altid med din læge eller anden sundhedsrådgiver, før du tager nogen medicin, kosttilskud, urter eller foretager nogen behandling for et helbredsproblem. Hvis du har eller mistænker, at du har et medicinsk problem, kontakt din læge omgående. Afvis ikke lægelig rådgivning og afvent ikke at søge lægehjælp på grund af noget, du har lært via min hjemmeside og andre kanaler. Information og udtalelser vedrørende kosttilskud og præventionsmidler er ikke evalueret af Sundhedsstyrelsen og er ikke tiltænkt at diagnosticere, behandle eller eliminere nogen sygdom.

About the Author

Laura Grubb

Jeg hedder Laura, og min passion er at guide dig til et liv i mere balance ved at forstå dig selv gennem din cyklus og hormoner. Med min baggrund som yogalærer og kostvejleder ønsker jeg at give dig værktøjerne til at finde vejen til en krop i balance, samtidig med du lærer om, hvad der kendetegner dig som kvinde og hvordan du kan gøre det til din største styrke. Det er min mission – og jeg glæder mig til at få dig med på rejsen!

Mere fra Laura

Sådan påvirker stress din cyklus

Sådan påvirker stress din cyklus

Hvad er egentlig sammenhængen mellem stress og menstruationscyklussen? Og hvordan kan din cyklus hjælpe dig, hvis du...

0 Comments

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Pin It on Pinterest

Share This