Lækre mættende kokospandekager

Når vi taler om hormoner, kan vi ikke komme uden om blodsukkeret.

Det er så afgørende for, hvordan vores generelle hormonelle tilstand har det.

Og den gode nyhed er, at det er noget vi selv kan påvirke.

Nemlig ved at kigge på hvad vi spiser.

I denne uge havde jeg en klient, som døjer med PCO (Polycistic Ovaries).

Udover at hun har virkelig generende symptomer som fx akne, overvægt, hårtab og dårligt humør, er det også svært for hende at blive gravid, fordi hun ingen ægløsning har.

Derfor var det allerførste, vi kiggede på, at få et stabilt blodsukker.

Og der talte vi blandt andet om, hvor vigtigt det er at huske morgenmaden.

Hvis du kan sørge for at få både protein og fedt med fra morgenstunden, vil du hjælpe dit blodsukker til at få en god start på en stabil og støt kurve for resten af dagen.

Uanset om du døjer med PCOS, en anden hormonel ubalance eller gerne vil tabe dig, er dit blodsukker en af de vigtigste nøgler til at få dig selv tilbage i balance.

Derfor får du her en gratis opskrift på nogle mættende og fiberrige kokospandekager perfekt til en langsom lørdag eller søndag morgen (som jeg også selv sidder og tygger på lige nu 🙂 ).

Lækre mættende kokospandekager:
1 stor moden banan (eller to små)
2 æg
1 tsk loppefrøskaller (fx HUSK)
3 spsk kokosmel
3 spsk kokosfibermel
0,5 dl vand (eller mere hvis du gerne vil have dejen mere flydende – fibrene binder sig til vand)
En knivspids vaniljepulver (ikke vaniljesukker)
Et nip salt
Kokosolie til at stege i (eller øko smør)

Mos bananen med en gaffel og pisk æggene i.
Tilsæt de resterende ingredienser og tilføj evt. mere vand, hvis du gerne vil have en tyndere pandekagedej.
Steg i små klatter på en pande med godt med kokosolie.
(NB – husk at drikke masser af vand bagefter, da der er mange fibre i pandekagen, og de binder sig til vand)

Bon appetit 🙂

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: