Er din menstruation forsinket?

Menstruation, Forsinket menstruation, udebleven mentruation, period late, late period, calendar, kalender

Vidste du, at stress kan være en af årsagerne bag, at din menstruation er forsinket?

Måske har du oplevet i stressede perioder, at din cyklus opfører sig lidt mere uregelmæssigt – eller endda helt forsvinder?

Man tror det ikke, men det er faktisk en overlevelsesteknik fra kroppen.

Hvorfor kan stress forsinke menstruationen?

Når vi bliver stressede i ekstra belastende perioder, så producerer vi mere af stresshormonet kortisol.

Kortisol er ‘alfahannen’, når det handler om hormonerne. Den får altid lov at vinde og kroppen vil altid prioritere den højest. For det er den, som hjælper os til at overleve – og når det kommer til stykket, er det kroppens allervigtigste opgave.

Så derfor vil din krop i pressede perioder nedprioritere andre områder som fx dine reproduktive organer og din menstruationscyklus.

De er nemlig ikke lige så vigtige som at klare den OPFATTEDE, trussel som du står overfor (jeg skriver opfattede, fordi at selvom det ikke er en løve, der er efter dig, udsender din krop samme stressrespons, som hvis det var!).

Kroppen tror, at den hjælper dig

Egentlig tror kroppen at den gør dig en tjeneste.

Den siger “Hey, jeg kan se at du er i fare, så jeg sørger lige for, at du ikke oveni det bliver gravid. Så jeg lukker lige ned for din cyklus for en periode, for den her fare er langt vigtigere at håndtere først‘.

Og det kan fx vise sig ved at ægløsning og menstruation bliver forsinket eller udebliver.

Der kan selvfølgelig også være mange andre årsager bag en forsinket menstruation. Det kan fx skyldes et større vægttab, overtræning, undereating (at kroppen ikke får nok næring – det tolker den også som en trussel mod din overlevelse), eller nyligt p-pillestop, for lavt stofskifte, PCOS og endometriose.

Men i alle disse tilfælde kommer vi stadig tilbage til stress & kortisol, for de vil påvirke alle de øvrige årsager. For lidt/for højt kortisol er den hormonubalance, jeg oftest støder på i mit arbejde med mine klienter. Derfor er det et så vigtigt område at komme omkring, hvis du oplever, at din menstruation er forsinket.

Hvad kan du gøre, hvis din menstruation er forsinket på grund af stress?

  • Hold fri
    Sørg for at give din krop masser af ro og hvile, så den fornemmer, at der ikke er nogen fare på færde. Søvn er en af de bedste genveje til at give nervesystemet ro, så sluk for alarmen og gå tidligt i seng. En dyb vejrtrækning, yoga, meditation og at komme ud i naturen kan også være gavnlige værktøjer til at reducere kortisol.
  • Orgasmer
    En orgasme virker som en kortisolskylning, og får dit system til at flyde over med masser oxytocin, vores kærlighedshormon. Paradokset ligger i, at når vi er stressede sænkes vores sexlyst ofte. Så gå blidt til værks og brug masser af tid på at lade din krop finde tilbage til nydelse, enten sammen med en partner eller alene.
  • Lev efter månens cyklus
    Er din cyklus er uregelmæssig eller udebleven, kan du også overveje at synkronisere dit liv efter nymånen og fuldmånen for at få en fornemmelse af en cyklus igen. Det vil altså sige at forestille dig at nymånen er din menstruation og fuldmånen er din ægløsning. Jeg ved godt, at det kan lyde lidt røgelsespindagtigt, men nogle mener at det kan hjælpe cyklussen tilbage til regelmæssighed igen. Få min gratis Cyklusguide til at lære, hvordan du lever efter din cyklus, lige her.

Vil du gerne have flere gode råd til, hvad du kan gøre ved stress i forhold til din cyklus?

Så holder jeg snart et live foredrag i København d. 10. oktober 2018: “Stress og din Cyklus”, hvor jeg fortæller dig meget mere om, hvordan stress påvirker din menstruationscyklus og hvad du kan gøre for at balancere stresshormonet kortisol.

Du vil også få mine bedste tips mod stress, som jeg brugte under min egen 1-årige stresssygemelding, og et par gode yogastillinger, som jeg selv bruger på travle dage.

Detaljer:
Tid: Onsdag d. 10. oktober 2018 kl. 19:00-21:00, inkl. pause og te
Adresse: Skindergade 26, 1.sal, 1159 København K
Medbring: Noget at skrive med og på
Pris: Lige nu tilbyder jeg 50% rabat, så du kan komme med for blot 249,- (normalpris: 495,-kr)

Klik her for at snuppe din plads på foredraget ‘Stress & Din Cyklus’ >>>

billede til nyhesdbrev.pngKærlig hilsen
Laura

 

P.s. Fik jeg nævnt, at der kun er plads til ca. 20 personer på foredragetSå skynd dig at booke din plads lige her, hvis du gerne vil nå med.

2018-09-10T16:04:14+00:000 Comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: